Visie op passend onderwijs
Op het Dockinga College geloven wij dat iedere leerling het recht heeft op een betekenisvolle leerroute die aansluit bij zijn of haar mogelijkheden en talenten. Vanuit onze kernwaarden verbinding, groei en accent op aandacht streven wij ernaar om onderwijs te bieden waarin elke leerling zich gezien, gehoord en ondersteund voelt.
Verbinding betekent voor ons dat we nauw samenwerken met ouders, leerlingen en externe partners om samen tot passende oplossingen te komen. Wij zoeken actief de samenwerking om een krachtige onderwijsomgeving te creëren waarin iedereen meetelt.
Groei staat centraal in onze begeleiding. We volgen de ontwikkeling van onze leerlingen zorgvuldig en stimuleren hen in hun persoonlijke en cognitieve ontwikkeling.
Met het accent op aandacht bieden we persoonlijke begeleiding en ondersteuning op maat. Hiervoor worden diverse maatwerktrajecten opgezet, zodat zoveel mogelijk jongeren in onze regio een passende onderwijsplek kunnen vinden. Wij zijn als school bewust en doelgericht op weg naar inclusiever onderwijs, een belangrijke ambitie die wij de komende jaren verder willen realiseren.
Onze school is daarom graag bereid om leerlingen met een extra ondersteuningsbehoefte toe te laten. Onze ondersteuningsmogelijkheden zijn echter niet onbeperkt. Daarom zal bij de toelating van een leerling met een specifieke ondersteuningsbehoefte steeds een individuele afweging gemaakt moeten worden. Dit vraagt maatwerk en in onderlinge afstemming zal een goed afweging moeten plaatsvinden.
Samenwerkingsverband
Samenwerkingsverband Fryslân-Noard (VO2101) is het samenwerkingsverband passend onderwijs voor voortgezet onderwijs in het noorden van Friesland. Er zijn 11 schoolbesturen bij aangesloten in 9 gemeenten. Het doel van passend onderwijs is om een zo passend mogelijke onderwijsplek te bieden aan alle leerlingen. Onderwijs dat leerlingen uitdaagt, dat uitgaat van hun mogelijkheden en rekening houdt met hun ondersteuningsbehoefte. Passend onderwijs legt een zorgplicht bij scholen. Dit betekent dat de school verantwoordelijk is om alle leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben een goede onderwijsplek te bieden. Dat kan in de eigen school maar ook op een andere school. Daarvoor werken onze reguliere vo- en vso-scholen samen in ons samenwerkingsverband. Samenwerkingsverband Fryslân-Noard is zowel van als voor de schoolbesturen in onze regio. Meer informatie: Samenwerkingsverband Fryslân-Noard – Samenwerkingsverband Fryslân-Noard
Basisondersteuning
De basisondersteuning is de hulp die elke leerling, als deze die nodig heeft, op elke school in het samenwerkingsverband kan krijgen. De meeste leerlingen kunnen met de basisondersteuning het onderwijsprogramma op dezelfde manier volgen als hun klasgenoten. Binnen het Samenwerkingsverband is hierover het volgende afgesproken: Basisondersteuning is de ondersteuning die op alle scholen binnen een samenwerkingsverband beschikbaar is voor alle leerlingen binnen het samenwerkingsverband. De basisondersteuning is gericht op onderwijsdeelname en op het mogelijk maken van een doorlopende onderwijsloopbaan voor alle leerlingen binnen de school in een veilige, stimulerende leer- en ontwikkelingsomgeving. Dit is uitgewerkt in 8 gezamenlijke afspraken die zijn uitgewerkt in indicatoren. (Zie ondersteuningsplan 2022-2026 bijlage A pagina 7-9 Bijlagen-Deel-A-Ondersteuningsplan-2022-2026-SWV-Fryslan-Noard.pdf)
Extra ondersteuning
Voor een aantal leerlingen is er meer nodig dan de basisondersteuning. Bijvoorbeeld een aanpassing van het onderwijsprogramma, specialistische begeleiding of aanpassingen van toetsen en examens. De hulp en aanpassingen worden voor een langere tijd en voor deze individuele leerling ingezet. Hiervoor wordt een plan opgesteld, dat wordt een ontwikkelingsperspectiefplan (OPP) genoemd. Ouders en de leerling denken mee in het opstellen en de evaluatie van dit OPP. Zo zijn de ouders en de leerling constant inhoudelijk en formeel betrokken bij de beslissingen over de aanpassingen in de extra ondersteuning. Omdat de extra ondersteuning altijd maatwerk is, wordt dit door het bevoegd gezag, in overleg met ouders en leerling, bepaald.
Sterke punten in onze ondersteuning
Bureau Advies en Begeleiding (BAB) biedt ondersteuning op maat bij leerproblemen en leerstoornissen, zoals dyslexie, ASS of ADHD. Ook bieden we steun aan leerlingen die moeite hebben met executieve functies, zoals plannen, organiseren en concentreren. Samen kijken we wat nodig is om het leren makkelijker te maken. Ook kan er individuele begeleiding op sociaal-emotioneel gebied nodig zijn. Een leerling kan behoefte hebben aan extra ondersteuning in de vorm van ’een luisterend oor’ of ‘een helpende hand’. We bieden ook groepstrainingen aan op het gebied van sociale vaardigheden, weerbaarheid en welbevinden. Bij BAB kunnen de leerlingen de hele week terecht voor al hun ondersteuningsvragen, we denken met de leerling mee. Pluspunt is de voorziening vanuit BAB op de school vmbo-gt. Daarnaast heeft onze school een eigen zorgfunctionaris School en Gezin in dienst die leerlingen kan ondersteunen, maar ook de relatie met ouders en hulpverlening onderhoudt.
Grenzen aan onze ondersteuning
Onze school is bereid om leerlingen met een specifieke ondersteuningsbehoefte* passend onderwijs te bieden, mits voldaan wordt aan bepaalde indicatoren.
*(visuele of auditieve beperking, leerlingen met ernstige spraak-taal moeilijkheden, langdurig zieke leerlingen, leerlingen met structurele psychosomatische klachten, lichamelijk gehandicapte leerlingen, leerlingen met internaliserende of externaliserende problematiek, verslavingsproblematiek)
De leerling:
- functioneert voldoende passend, met of zonderhulpmiddelen
- functioneert zelfstandig een adequaat binnen groepsverband
- is voldoende weerbaar
- is voldoende leerbaar, d.w.z. het niveau van capaciteiten en leervorderingen maakt plaatsing binnen het gewenste niveau mogelijk
- er is deskundige begeleiding vanuit het SWV/cluster beschikbaar
- kan zich in voldoende mate houden aan regels en afspraken
- is in voldoende mate toegankelijk voor gedragsbeïnvloeding
- kan voldoende functioneren binnen de praktische vakken, dusdanig dat de veiligheid van de leerling zelf noch van zijn omgeving hierbij in het geding is
- de leerling is in staat om op een passende wijze om te gaan met het personeel van de school
- de ouders/verzorgers zijn voldoende coöperatief
Onze grenzen:
- er is sprake van een mate van kwetsbaarheid die het functioneren in groepsverband niet mogelijk maakt.
- er is sprake van een continue begeleidingsbehoefte
- het omgaan met wisseling van docent, vak en fysieke ruimte is problematisch
- er is sprake van combinatie met een andere lichamelijke handicap dan wel met een psychiatrische handicap, waardoor strijdigheid ontstaat met de hierboven genoemde indicaties
- het voorzieningenniveau van de betreffende locatie is ontoereikend in relatie tot de bij de leerling aanwezige problematiek
- er is sprake van een mate van internaliserende of externaliserende problematiek, die het functioneren in groepsverband niet mogelijk maakt
- er is sprake van een dermate ernstige vorm van concentratieproblematiek, dat de omgeving van de leerling daar te zeer onder lijdt
- er is sprake van een mate van verslaving die het functioneren in groepsverband niet mogelijk maakt
- er is sprake van een dergelijke mate van verslaving dat deze belastend is voor andere leerlingen
- de leerling staat niet open voor adequate hulp
Specialisten
Onze school heeft de volgende specialisten beschikbaar:
Specialisten via school |
Specialisten via bestuur |
Specialisten via SWV en derden |
Ondersteuningsteam (BAB/Pluspunt) |
– |
Expertisecentrum SWV:
– Onderwijsconsulent
– Orthopedagoog
– Psycholoog
– Leerspecialist |
Reken-/wiskundespecialist |
|
|
Dyslexiespecialist/coach |
|
|
Faalangstreductietrainer |
|
|
Gedrag/sociale vaardigheden trainer |
|
|
Zorgfunctionaris School en Gezin |
|
|
Ondersteuningscoördinator |
|
|
Bovenschools ondersteuningscoördinator |
|
|
Expertise Centrum
Het samenwerkingsverband heeft een expertisecentrum, waarin orthopedagogen, psychologen, onderwijsconsulenten en leerspecialisten werkzaam zijn. Zij zijn deskundig op het gebied van onderwijs, (leer)ontwikkeling en gedrag. Zij ondersteunen de scholen, ouders en leerlingen. Dat kan bijvoorbeeld door de school te adviseren bij het ontwikkelen van een heldere zorgstructuur, door de ondersteuningsbehoeften van individuele leerlingen te verhelderen of door kennisdeling. De ondersteuning is vooral gericht op het versterken van het onderwijs en het vergroten van de kennis van de docenten en de zorgfunctionarissen. Meer informatie: Expertisecentrum – Samenwerkingsverband Fryslân-Noard
Voorzieningen
Onze school heeft de volgende voorzieningen beschikbaar:
Voorzieningen via school |
Voorzieningen via bestuur |
Voorzieningen via SWV en derden |
Time-out voorziening (met begeleiding) BAB |
– |
Tussenvoorziening* (OPDC) |
Trajectonderwijsgroep |
|
|
Toeleidingstraject MBO |
|
|
Hulpmiddelen:
Leespen
Auditieve en visuele ondersteuning laptop |
|
|
Orthopedagogisch didactisch centrum
Het orthopedagogisch didactisch centrum (OPDC) Fryslân-Noard is een bovenschoolse voorziening en onderdeel van ons samenwerkingsverband. Het kan soms gebeuren dat het aanbod van de eigen school tijdelijk niet aansluit bij dat wat een leerling op dat moment nodig heeft of dat een jongeren (dreigt) niet meer naar school te gaan. Het voor een periode deelnemen aan een traject binnen het OPDC kan dan passend zijn. Als een leerling een traject volgt op het OPDC is dit tijdelijk en blijft de leerling altijd ingeschreven bij de eigen school. Meer informatie: OPDC – Samenwerkingsverband Fryslân-Noard
Onderwijsaanbod
Onze school heeft het volgende onderwijsaanbod beschikbaar:
Onderwijsaanbod via school |
Onderwijsaanbod via bestuur |
Onderwijsaanbod via SWV en derden |
Aanbod dyslexiecoaching |
– |
Aanbod spraak/taal (ambulant) |
Aanbod executieve functies |
|
|
Aanbod NT2 (digitaal) |
|
|
Aanbod sociaal emotionele ontwikkeling |
|
|
Preventieve signalering van leesproblemen |
|
|
DC Sport |
|
|
Fysieke ruimten
Onze school heeft de volgende fysieke ruimten beschikbaar:
- Ruimte voor één op één begeleiding
- Prikkelarme pauzeplek
- Prikkelarme werkplek of stilteruimte
- Praktijklokalen/-voorzieningen techniek
- Ruimte met specifiek functies voor bewegings- en leerbehoeften of sociale vaardigheden
- Ruimte met individuele werkplekken
- Praktijklokalen/-voorzieningen keuken
- Ruimte voor een time-out
Protocollen
Onze school heeft de volgende protocollen beschikbaar:
Actief toegepaste
- Meldcode huiselijk geweld en kindermishandeling
- Protocol anti-pesten
- Protocol dyslexie
- Protocol medisch handelen
- Protocol rouw en verlies
- Protocol voorkomen schoolverzuim en thuiszitters
- Protocol schoolweigering
- Protocol suicide preventie
Aanwezig
- Protocol gedrag / sociale veiligheid
- Protocol social media
In ontwikkeling
- Protocol schorsen en verwijderen
Zo ziet onze ondersteuningsroute eruit
Coach: de coach is het eerste aanspreekpunt voor leerlingen en ouders en hij/zij is tevens degene die zowel de onderwijskundige vorderingen als de sociaal-emotionele ontwikkeling van de leerlingen volgt. De basisondersteuning bestaat vooral uit het onderhouden van contact met ouders, toezien op regels en afspraken op school en zorgdragen voor een prettig en functioneel leer- en werkklimaat.
De coach volgt de ontwikkelingen van zijn leerlingen en verwijst naar het ondersteuningsteam indien nodig.
Ondersteuningsteam: de zorgfunctionarissen vormen gezamenlijk het ondersteuningsteam van de locatie. Het team komt in beeld als een leerling extra ondersteuning nodig heeft en zorgt ervoor dat de juiste hulp en ondersteuning wordt ingezet en kan hierbij (externe) gespecialiseerde hulpverleners betrekken. Leerlingen worden met toestemming besproken in het zorgoverleg en krijgen een ontwikkelingsperspectiefplan. Het ondersteuningsteam wordt aangestuurd door een ondersteuningscoördinator, die ook aanspreekpunt is in de school voor alle vragen rondom de ondersteuning.
Zorg Advies Team: soms heeft een leerling meer hulp nodig dan de school zelf kan bieden. In dat geval bestaat het breed Zorg Advies Team. (ZAT) Dit team bespreekt welke ondersteuning een leerling nodig heeft en of een externe hulpvraag/verwijzing, een ander type onderwijs of een onderwijs-zorg arrangement nodig is. Het team is samengesteld uit expertise van binnen en buiten de school:
- SWV gedragsdeskundige/orthopedagoog
- ondersteuningscoördinator
- zorgfunctionaris School & Gezin
- leerlingcoördinator
- bovenschools ondersteuningscoördinator
- jeugdagent
- schoolverpleegkundige/arts GGD
- leerplichtambtenaar
- contactpersoon gebiedsteam
- instanties op uitnodiging
Ontwikkelingsperspectiefplan (OPP)
Een Ontwikkelings Perspectief Plan (OPP) is een plan dat scholen maken voor leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben op school. Het OPP beschrijft de sterke en zwakke punten van de leerling en hoe de school de leerling gaat helpen om zijn of haar doelen te bereiken. Een ontwikkelingsperspectief bestaat vaak uit twee delen: het uitstroomprofiel en het handelingsdeel. Het uitstroomprofiel gaat over het onderwijsniveau waar een leerling naartoe werkt. Het handelingsdeel gaat over de extra hulp om de doelen te halen. Het handelingsdeel van het OPP wordt opgesteld samen met de leerling en ouder(s)/verzorger(s en wordt mimimaal jaarlijks geëvalueerd. Voor vragen over de ondersteuning kunnen de leerlingen terecht bij de ondersteuningscoördinator van de school.
Leerlingtevredenheid ondersteuningsaanbod van de school
Op basis van een recente enquête (2025) onder de leerlingen blijkt dat veel leerlingen wel eens extra hulp of ondersteuning nodig hebben gehad, vooral voor moeilijke vakken en hulp bij problemen op sociaal emotioneel gebied of problemen in de thuissituatie. De deelnemende leerlingen vonden de ondersteuning meestal nuttig. De meeste leerlingen weten bij wie ze terecht kunnen voor hulp, zoals hun coach, het ondersteuningspunt of de leerlingcoördinator en voelen zich over het algemeen serieus genomen wanneer ze om hulp vragen.
De meerderheid van de leerlingen voelt zich veilig en prettig op school, hoewel sommigen aangeven dat het soms druk kan zijn en dat er behoefte is aan meer rustige plekken voor pauzes. De leerlingen vinden dat de huidige ondersteuning goed is en zien geen noodzaak voor grote veranderingen.