Op alle scholen van het Dockinga College zijn de docenten, maar in het bijzonder de coaches, betrokken bij de begeleiding van de leerlingen.
Coaches / mentoren
De coach is de spil in de begeleiding van de leerlingen. Elke coach heeft een klas of een groep leerlingen onder zijn hoede en is verantwoordelijk voor het monitoren van de voortgang van het onderwijstraject van de coachleerlingen. De coach is ook de eerst aangewezen persoon voor de contacten met de ouders. Dit contact is veelvuldig en vindt gedurende het gehele schooljaar plaats. Ook voert de coach tweemaal per jaar het driegesprek met ouders en de leerling.
Een coach verzorgt de coachlessen en helpt de klas of groep om activiteiten voor de klas te organiseren: van een klassenavond tot een schoolfeest.
Ook is de coach, samen met het decanaat in de school, verantwoordelijk voor de loopbaanbegeleiding van de leerlingen (LOB – LoopbaanOriëntatie en -Begeleiding). In afstemming met het decanaat wordt een leerling begeleid bij het doorlopen van het LOB-programma en bij het maken van een keus voor een vervolgopleiding.
Daarnaast coördineert de coach de begeleiding voor leerlingen die door ziekte, problemen thuis of andere bijzondere omstandigheden een achterstand dreigen op te lopen of al een achterstand hebben opgelopen.
Het kan voorkomen dat de coach signaleert dat er extra ondersteuning nodig is. Dit kan zijn op didactisch gebied, maar kan ook betrekking hebben op het brede gebied van sociaal emotionele ondersteuning.
Als er extra ondersteuning nodig is, wordt dit afgestemd met de medewerkers in de school die een rol hebben in de ondersteuning. In de meeste gevallen kan het Dockinga College zelf deze extra ondersteuning bieden. Lukt dit niet, dan kan er in overleg met de ouders en de leerling andere hulp ingeschakeld worden.
Ouderbetrokkenheid
Binnen onze scholen is ouderbetrokkenheid van essentieel belang. Ouders kunnen op verschillende manieren betrokken zijn bij de school en hun kind. Bijvoorbeeld door:
• het leerlingenportaal te bezoeken;
• het bezoeken van de ouder(spreek)avonden;
• met hun kind deel te nemen aan oudergesprekken e/of driegesprekken;
• nieuwsbrieven en andere informatie vanuit de school te volgen;
• het bezoeken van de website;
• mee te helpen bij schoolactiviteiten;
• zitting te nemen in de ouderraad/het ouderpanel/de klankbordgroep van de school;
• zich beschikbaar te stellen voor deelname aan de oudergeleding van schoolmedezeggenschapsraad (SMR).
Aan ouders wordt ook jaarlijks gevraagd hun mening te geven over de mate van hun tevredenheid over de school en de schoolorganisatie. De uitkomsten van deze onderzoeken worden vervolgens gedeeld met de ouders.
Decanen – LOB
In het onderwijs moeten leerlingen verschillende keuzes maken. Vakken, afdelingen, profielen of een vervolgopleiding. Dit wordt ook wel loopbaanoriëntatie (LOB) genoemd. Onze decanen ondersteunen de leerlingen hierbij. Elke leerling krijgt een eigen dossier LOB. Binnen het decanaat wordt gewerkt met een decanensite. Hier staat o.a. informatie op over voorlichting van vervolgopleidingen. Ouders kunnen zich aanmelden voor de decanensite.
Voortgang en voortgangsgesprekken
De voortgang van de leerling is door de ouders en de leerlingen te volgen in het leerlingvolgsysteem Magister. Op elk gewenst moment is zo de voortgang te zien.
Op iedere school worden jaarlijks voortgangsgesprekken met leerlingen en ouders gepland. Dit kan in de vorm van driegesprekken (ouders, leerling en coach) of in de vorm van een tien-minutengesprek met de vakdocent. Het aantal gesprekken verschilt per school. Tijdens deze gesprekken worden de doelen, verwachtingen en resultaten van de leerlingen besproken.
Vertrouwenspersoon
De leerling die behoefte heeft aan een persoonlijk en vertrouwelijk gesprek gaat in eerste instantie naar de coach. Indien nodig kan een leerling ook terecht bij de vertrouwenspersoon. De vertrouwenspersoon is er om klachten op het gebied van (seksuele) intimidatie, discriminatie en agressie, professioneel op te pakken. Elke school heeft een contactpersoon.
De contactpersoon voor de vmbo-VAKschool is mevr. Rineke de Jong | jnr@dockinga.nl | 0519-229 630.
De externe vertrouwenspersoon van het Dockinga College is te bereiken via Bureau Vertrouwenspersonen, telefoon: 058-744 00 22 of e-mail: info@burovertrouwenspersonen.nl.
Anti-pestcoördinator
Alle scholen hebben een anti-pestcoördinator. Deze coördineert het beleid in het kader van het tegengaan van pesten en vormt het aanspreekpunt voor leerlingen en ouders wanneer ze te maken krijgen met pesten. Klik hier om het pestprotocol te bekijken.
(Leerling)begeleiders in de ondersteuning
Iedere school heeft (leerling)begeleiders die samen met de coördinator, de (extra) ondersteuning van de leerlingen vorm en inhoud geven. Deze begeleiders helpen bij de ondersteuning van het leerproces of worden een persoonlijk begeleider. Leerlingen met dyslexie krijgen bijvoorbeeld een dyslexiecoach toegewezen.
Plusvoorzieningen voor extra ondersteuning
Elke school heeft een eigen plusvoorziening, waar extra ondersteuning wordt geboden, naast de reguliere basisondersteuning. Op de vmbo-VAKschool is dit Bureau Advies en Begeleiding (BAB).
Bureau Advies en Begeleiding
Bureau Advies en Begeleiding (BAB) biedt ondersteuning op maat aan leerlingen. Dit kan zijn op het gebied van leerachterstanden, dyslexie en vakspecifieke problemen. Ook kan er individuele begeleiding op sociaal-emotioneel gebied nodig zijn. Een leerling kan behoefte hebben aan extra ondersteuning in de vorm van ‘een luisterend oor’ of ‘een helpende hand’. Desgewenst wordt er ook samengewerkt met externe hulpverlenende instanties om gezamenlijk de leerlingen zo goed mogelijk te begeleiden op school. Als een leerling door (medische) omstandigheden het reguliere programma voor een wat langere periode niet kan volgen, is plaatsing bij BAB ook mogelijk. Dit geldt ook voor leerlingen die een time-out hebben, wachten op een plaatsing bij een bovenschoolse voorziening of die wachten op een plaatsing op een andere school. Het doel is dat elke leerling met aandacht, goede begeleiding en passende ondersteuning zich zo goed mogelijk kan ontwikkelen en een passend onderwijsaanbod krijgt.
Ondersteuningscoördinator
Elke school heeft een eigen ondersteuningscoördinator. Deze coördinator coördineert en structureert de ondersteuning en zorg in de school. Ook is deze coördinator degene die de inzet van alle medewerkers in de ondersteuning (ondersteuningsteam) van de school op elkaar afstemt en die de contacten onderhoudt met de externe partners in het Zorg- en AdviesTeam (ZAT).
Bovenschools Ondersteuningscoördinator
De bovenschools Ondersteuningscoördinator is voor alle scholen van het Dockinga College aanspreekpunt met betrekking tot passend onderwijs en heeft zitting in alle Zorg-en Advies Teams van de drie scholen van het Dockinga College.
Contactgegevens Bovenschools Ondersteuningscoördinator | mevr. Rineke de Jong | jnr@dockinga.nl
Zorgfunctionaris School en Gezin
De Zorgfunctionaris School en Gezin ondersteunt bij het zoeken naar oplossingen voor problemen thuis of in de vrije tijd (schoolmaatschappelijk werk). Hij kan worden ingezet voor alle scholen van het Dockinga College. Daarnaast is deze functionaris contactpersoon voor de gebiedsteams in de regio en heeft hij zitting in de ondersteuningsteams van de scholen.
Contactgegevens Functionaris School en Gezin | dhr. Arend Jan Kleinhout | klh@dockinga.nl
Jeugdgezondheidszorg
Een belangrijk instrument voor het bewaken en bevorderen van een gezonde groei, ontwikkeling en leefstijl van jongeren is het preventief gezondheidsonderzoek. Dit onderzoek wordt uitgevoerd door het team Jeugdgezondheidszorg (JGZ), bestaande uit een schoolarts en een schoolverpleegkundige van de GGD Fryslân. Bezoek de website voor meer informatie.
Verwijsindex
De provinciale Verwijsindex Fryslân is een hulpmiddel om tot een goede afstemming van hulp aan jongeren en gezinnen te komen. Als een school zich zorgen maakt over een leerling, kan het ZAT van de school besluiten om de jongeren in de verwijsindex in te voeren. Hierbij worden alleen de naam, geboortedatum en het geslacht ingevoerd. Buiten professionals, kan niemand deze informatie bekijken. Na twee jaar wordt de informatie automatisch verwijderd. Toestemming van de ouders of leerling is niet noodzakelijk. Als twee partijen een jongere in de verwijsindex hebben geregistreerd, krijgen ze beide bericht. Vervolgens kunnen ze hun acties op elkaar afstemmen en sneller de hulp bieden die nodig is. Bezoek de website voor meer informatie.