Schoolgids vmbo-VAKschool

De vmbo-VAKschool van het Dockinga College is een open christelijke school voor vmbo. Op deze pagina vindt u de digitale schoolgids van de VAKschool. Overal waar ouders staat kunt u ook ouder(s)/ verzorger(s) lezen. Vragen? Neem gerust contact met ons op via vmbo-vakschool@dockinga.nl

Welkom!

De vmbo-VAKschool staat voor: Voorbereidend, Ambachtelijk en Kansrijk onderwijs. De school voor doeners! We bereiden onze leerlingen voor op de toekomst, door hun talenten te stimuleren en ze verder te ontwikkelen. Leerlingen krijgen de kans om te doen waar ze goed in zijn en waar ze energie van krijgen.

Ons onderwijs

De vmbo-VAKschool is dé plek voor leerlingen die graag praktisch aan de slag willen en die door willen stromen naar een vakopleiding bij het mbo. Veelal zijn de leerlingen van de vmbo-VAKschool doeners die liever hun handen uit de mouwen steken dan zich urenlang te moeten verdiepen in theoretische boeken.

Onderwijsaanbod
Op de vmbo-VAKschool worden leerlingen opgeleid om na vier jaar te kunnen starten met een mbo-opleiding. De vmbo-VAKschool biedt twee leerwegen aan:
• vmbo basisberoepsgerichte leerweg
• vmbo kaderberoepsgerichte leerweg

> Lees meer informatie over de leerwegen, het onderwijs in de onder- en bovenbouw en de aangeboden profielen.

Loopbaanoriëntatie
Loopbaanoriëntatie (LOB) loopt als rode draad door de vier leerjaren heen. Dit is een programma waarbij leerlingen kennis maken met de omgeving, verschillende beroepen en de opleidingsmogelijkheden die daarbij horen. In de onderbouw maken de leerlingen door middel van Praktische Profiel Oriëntatielessen kennis met de profielen uit de bovenbouw, zodat ze na leerjaar 2 een goede profielkeuze kunnen maken. Bij het maken van de keuzes worden de leerlingen begeleid door een LOB-coach, vakdocenten en coaches. Tijdens de coachlessen werken leerlingen in alle leerjaren aan LOB-opdrachten en reflecteren ze op LOB-activiteiten. Na 4 jaar is het LOB-dossier compleet en klaar om mee te nemen naar de intake op het MBO.

Leerlingenbespreking
Bij de vmbo-VAKschool worden leerlingen gestimuleerd om hun talenten optimaal te benutten. Dit door een combinatie van theorie en praktijk aan te bieden. Daarnaast is het aanbod van vakken breed. Om te monitoren hoe het met de leerlingen gaat, houden we 3 keer per jaar een leerlingbespreking en 3 keer een rapportvergadering. Tijdens deze bespreking wordt in teamverband per leerling gekeken hoe het gaat en wat een leerling nodig heeft.

Onderwijs in Werkplekkenstructuur
Binnen de profielen wordt gewerkt in de Werkplekkenstructuur (WPS). Dit houdt in dat leerlingen aan de hand van opdrachten zelfstandig aan het werk gaan, waarbij praktijk en theorie zijn geïntegreerd.

Sportoriëntatie keuzeprogramma
In klas 4 doen alle leerlingen mee aan het Sport Oriëntatie Keuzeprogramma (SOK). Met dit programma wil de school, leerlingen kennis laten maken met sporten die niet in het reguliere onderwijsprogramma aan bod komen.

Fitnessruimte –DC FIT
De vmbo-VAKschool beschikt over een eigen fitnessruimte ‘DC-FIT’. Met dit fitnessaanbod voor de leerlingen wil de school uitdragen dat sporten en bewegen een duidelijk positief effect heeft op de gezondheid, de concentratie en de leerresultaten.

Leerwerktraject / Toeleidingtraject naar entree onderwijs MBO
Als blijkt dat in de loop van het 3e leerjaar het volgen van de basis-/kaderberoepsgerichte leerweg voor een leerling niet de juiste weg is, dan biedt het Dockinga College in overleg met de leerling en ouders twee alternatieven:

• Leerwerktraject leerjaar 4
• Toeleidingstraject naar het mbo entree-onderwijs

Bij een leerwerktraject gaat een leerling twee dagen per week naar school en drie dagen stagelopen bij een bedrijf of instelling. Deze leerlingen krijgen een beperkt vakkenpakket, maar kunnen met dit alternatief alsnog een diploma vmbo basisberoepsgerichte leerweg halen. Dezelfde mogelijkheid biedt het toeleidingstraject.

Klassen
De brugklassen op de vmbo-VAKschool kennen maximaal 24 leerlingen en maken nog geen onderscheid tussen de basisberoepsgerichte- of kaderberoepsgerichte leerweg. Daarnaast wordt er gewerkt met structuurklassen voor leerlingen die extra aandacht behoeven. Deze klassen bevatten maximaal 17 leerlingen.

Uiteindelijk stromen alle leerlingen na leerjaar 2 door naar de basisberoepsgerichte leerweg of naar de kaderberoepsgerichte leerweg.

Examens
Bij de vmbo-VAKschool worden de leerjaren 3 en 4 als doorlopende leerlijnen gezien. Dit betekent dat de programma’s van de diverse vakken beide leerjaren beslaan en onderdeel uitmaken van het examenprogramma. Bij de beide leerwegen is sprake van een school- en centraal examen. De schoolexamens worden in het 3e en 4e leerjaar afgenomen en het centraal examen vindt aan het eind van leerjaar 4 plaats. Leerlingen ontvangen gedurende die twee jaar vijf keer een schoolexamenrapportage.

Extra onderwijsactiviteiten 

Naast het reguliere onderwijsprogramma biedt het Dockinga College op iedere school binnen- en buitenschoolse activiteiten aan. Te denken valt aan:

Verkeerseducatie
Veilig reizen tussen huis en school is belangrijk. Daarom besteedt het Dockinga College aandacht aan verkeerseducatie, onder andere met een fietscontrole, een verkeersmarkt, aandacht voor goed verkeersgedrag en een bromfiets/scootercursus. Het Dockinga College vraagt dan ook een pro-actieve houding van ouders en leerlingen als het gaat om het controleren van de fietsverlichting.

Goede doelen
Per school worden jaarlijks activiteiten voor goede doelen georganiseerd, met als doel leerlingen te leren om iets te doen voor de samenleving dichtbij en veraf. Te denken valt aan een sponsorloop, het verkopen van eigen gemaakte producten en een veiling.

Excursies, activiteiten en projecten
Op alle scholen van het Dockinga College worden educatieve projecten, excursies en activiteiten georganiseerd. Hierdoor verruimt de leerling stap voor stap zijn blik op de wereld. Zo bezoeken leerlingen voorstellingen, tentoonstellingen of films en gaan ze op excursie naar de bibliotheek, de Tweede Kamer, het Rijksmuseum, Rechtbank Leeuwarden of doen ze mee aan een sportdag.

Vieringen
Met kerst en Pasen vindt op elke school van het Dockinga College een viering plaats. Deze vieringen worden centraal geregeld of apart in de school met een bijdrage van de leerlingen.
Werkweken

Werkweek vmbo-gt en vmbo-VAKschool
Leerlingen van vmbo-gt en de VAKschool gaan in de bovenbouw op werkweek. Ze kunnen kiezen om naar Berlijn of de Ardennen te gaan.

Organisatie en bestuur

Organisatie
De vmbo-VAK-school is één van de 12 scholen van Stichting Fierder Onderwijs. Deze stichting is voortgekomen uit een bestuurlijke fusie van drie scholengemeenschappen voor voortgezet onderwijs: CSG Liudger, Dockinga College en Lauwers College. Het Dockinga College bestaat uit drie scholen:

  • vmbo-VAKschool
  • vmbo-gt
  • havo/atheneum/gymnasium

Dagelijks geven wij vanuit deze drie scholen aan ruim 1.600 leerlingen onderwijs op vmbo-, havo- of vwo-niveau. De scholen worden ondersteund door de afdeling Fierder Onderwijs Centraal.

6500 leerlingen op 12 scholen
Fierder Onderwijs biedt onderwijs aan circa 6500 leerlingen, verdeeld over scholen in Buitenpost, Burgum, Dokkum, Drachten, Grijpskerk, Kollum, Schiermonnikoog en Waskemeer. Alle vormen van voortgezet onderwijs worden aangeboden: van praktijkonderwijs tot en met gymnasium.

Bestuur
Fierder Onderwijs heeft een tweehoofdig College van Bestuur, een gemeenschappelijke Raad van Toezicht en een gemeenschappelijke Medezeggenschapsraad.

Identiteit
De scholen van Fierder onderwijs zijn open christelijke scholen. Iedereen is welkom bij ons op school. De christelijke identiteit komt tot uiting in dagopeningen en vieringen, maar ook in manier waarop bij ons wordt les gegeven. School moet een plek zijn waar iedereen zich veilig en gerespecteerd voelt. Hier draagt iedereen zijn steentje aan bij.

Participatiebeleid

Gemeenschappelijke Medezeggenschapsraad (GMR)
Fierder Onderwijs heeft een Gemeenschappelijke Medezeggenschapsraad (GMR), die bestaat uit 12 personen. De GMR is gesprekspartner voor het College van Bestuur voor wat betreft strategie en hoofdlijnen voor beleid op bestuurlijk niveau. In de GMR van Fierder Onderwijs zitten collega’s en ouders die voor de fusie plaats namen in de MR-en van de drie scholengemeenschappen. Als er een vacature is voor een lid van de GMR, dan communiceert de GMR hierover. Mochten er verkiezingen noodzakelijk zijn, dan worden deze georganiseerd. De agenda en stukken van de GMR staan openbaar gepubliceerd op www.fierderonderwijs.nl/medezeggenschapsraad. Voor vragen kan contact worden opgenomen via het bestuurssecretariaat: bestuurssecretariaat@fierderonderwijs.nl.

Schoolmedezeggenschapsraad (SMR)
Naast de GMR wordt er ook medezeggenschap georganiseerd op de scholen en voor de stafmedewerkers. Het Dockinga College heeft twee schoolmedezeggenschapsraden: de SMR havo/vwo en de SMR vmbo. Ouders, leerlingen en medewerkers zijn in deze beide raden vertegenwoordigd. Zij praten en denken mee over het beleid van de school. Mededelingen over het werk van de beide medezeggenschapsraden worden gedeeld met het personeel van het Dockinga College, ouders en leerlingen. Ouders kunnen de leden van de medezeggenschapsraden altijd benaderen voor vragen of opmerkingen.

Ouderraden
Het Dockinga College kent drie ouderraden:

De ouderraden spreken regelmatig met de teamleider(s) en directeur, geven adviezen en hebben contact met de betreffende medezeggenschapsraad en het bestuur, als zij dat wensen. Contact met de ouderraden is mogelijk, elke raad heeft een eigen e-mailadres. Deze is te vinden op de eigen webpagina van de ouderraden (linkjes staan hierboven).

Landelijke ouderraad
Ouders met vragen over het onderwijs die de ouderraad van de school niet kan beantwoorden, kunnen ook terecht bij de Landelijke Ouderraad via T. 0800-5010. Bij de Landelijke Ouderraad werken mensen met een ruime ervaring in het onderwijs. Het nummer is gratis en te bereiken op schooldagen tussen 10.00 en 15.00 uur.

Leerlingenraden
Leerlingen spreken op verschillende manieren mee over de gang van zaken op school en in het bijzonder over hun eigen opleiding. Daarvoor zijn per school leerlingenraden gevormd. Zij worden in hun werkzaamheden bijgestaan door een leraar of een teamleider.

Leerlingenstatuut
Het leerlingenstatuut is vastgesteld in de loop van schooljaar 2023-2024 en blijft ook in schooljaar 2024-2025 ongewijzigd van kracht. Klik hier om het leerlingenstatuut te lezen.  

Over het Dockinga College

Het Dockinga College is een open christelijke scholengemeenschap en biedt onderwijs op vmbo, havo, atheneum en gymnasium niveau. Wij geloven in jouw talent, van vmbo tot en met het gymnasium. Je kan bij ons de leerroute kiezen die bij jou past en we helpen je om jouw talenten te ontwikkelen!

Open voor talenten
Bij ons mag je zijn wie je bent. We vinden het belangrijk dat je een school vindt die past bij jou en jouw talenten. We bereiden je voor op de toekomst, zowel op een baan als op de wereld daarbuiten. Dit doen we door in te zetten op samen leven, samen leren en samen werken.

Missie
Het Dockinga College wil vanuit een christelijke levensovertuiging goed voortgezet
onderwijs aanbieden, vertaald in de kernboodschap: ‘WIJ GELOVEN IN TALENTEN!’

Kernwaarden
Aan de missie zijn drie kernwaarden toegevoegd. Aan die kernwaarden wordt op onze scholen zoveel mogelijk invulling gegeven. De kernwaarden zijn: betrokkenheid, vertrouwen en respect.

Visie op leren
Op het Dockinga College zijn persoonsvorming en het opbouwen van kennis onlosmakelijk met elkaar verbonden. Alles wat men doet, heeft betekenis voor de leerling. Daarbij gaat het niet alleen om het halen van een diploma, maar ook om het leren voor het leven. Het leven waaraan iedereen een bijdrage levert vanuit een open, betrokken en kritische houding. Bij het “leren voor het leven” wordt uitgegaan van de basisbehoeften voor leren: autonomie, relatie en competentie.

Een leerling moet zich competent voelen. Dat wil zeggen dat de leerling ervaart dat hij iets kan en dat hij het succes aan zichzelf kan toeschrijven. Daarbij zijn succeservaringen én kritische leerervaringen nodig. De leerling gelooft in zijn eigen ontwikkel- en groeimogelijkheden en heeft een positief toekomstbeeld; vanuit hoop en verwachting. De leerling ervaart plezier in het eigen kunnen en heeft vertrouwen. Hierdoor kan de leerling verantwoordelijkheid nemen voor zijn leerproces, waarbij hij de opgedane kennis en kunde in de praktijk kan brengen. De kernwaarde ‘vertrouwen’ raakt deze behoefte.

De leerling in ontwikkeling
De leerling ontwikkelt zich als autonoom burger. Hij ontwikkelt het gevoel dat hij iets kan zonder dat anderen hem daarbij moeten helpen. Hij heeft de vrijheid en ruimte om keuzes te maken die voor hem en voor de omgeving goed zijn. Hij leert via zelf gekozen paden.

De leerling is eigenaar van zijn eigen proces en resultaten. De omgeving is betekenisvol en de leerling raakt uitgedaagd door de context waarin hij zich begeeft. De leerling reflecteert kritisch op zichtzelf en zijn omgeving; hij neemt verantwoordelijkheid en legt verantwoording af aan zijn omgeving. Door reflectie wordt betekenis gecreëerd. Daarbij zijn er (mede)leerlingen en medewerkers aanwezig die de benodigde ondersteuning kunnen bieden. Een docent is naast dat hij zijn vakkennis overdraagt, een procesregisseur voor de leerlingen. Deze ondersteuning biedt het Dockinga College niet alleen vanuit de inhoud, maar juist ook vanuit de onderlinge relatie tussen de leerlingen en docenten. De onderlinge relatie tussen de leerlingen en medewerkers moet goed zijn. Leerlingen moeten in een veilige omgeving kunnen leren, waar aandacht voor elkaar is. Leerlingen moeten merken dat wat anderen vinden ertoe doet. Ze leren functioneren als onderdeel van een groep. De kernwaarden respect en betrokkenheid leggen de basis voor het handelen op deze behoefte (relatie).

De Gezonde School
Middels het programma de Gezonde School besteden onze scholen aandacht aan belangrijke gezondheidsthema’s. Zo is in klas 1 aandacht voor roken, in klas 2 voor alcoholmisbruik en in klas 3 komt drugsgebruik aan de orde.

Samenwerkingsverbanden

Goed onderwijs maken we samen! Hieronder vind je een overzicht van organisaties waarmee we nauw samenwerken.

Fricolore
Het Dockinga College is aangesloten bij de onderwijscoöperatie Fricolore. Fricolore is een samenwerkingsverband van scholen voor christelijk voortgezet onderwijs in Friesland en de Noordoostpolder. In dit netwerk worden dezelfde uitgangspunten gedeeld en vindt samenwerking plaats bij het leveren van kwaliteit en personele ontwikkeling. Onder de aanduiding ‘Fricolore Akademy’ heeft Fricolore ook een eigen opleidingsinstituut voor personeel. Meer informatie hierover staat op www.fricolore.nl.

Samenwerkingsverband Passend Onderwijs Fryslân-Noard
De scholen van een Samenwerkingsverband Passend Onderwijs VO in een regio zijn samen verantwoordelijk om elke leerling een passende onderwijsplek te bieden. Dit wordt ook wel de ‘zorgplicht’ genoemd. Daarvoor zijn regionale samenwerkingsverbanden opgericht. Het Dockinga College is aangesloten bij het Samenwerkingsverband Passend Onderwijs Fryslân-Noard. Meer informatie staat bij Passend Onderwijs.

Sterk Techniekonderwijs
Het Dockinga College is aangesloten bij het project ‘Sterk Techniekonderwijs Noordoost-Friesland’. Binnen dit project werken onderwijs en het bedrijfsleven uit de regio Noordoost-Friesland samen, met als doel jongeren te enthousiasmeren voor techniek en om het onderwijs en het bedrijfsleven beter op elkaar aan te laten sluiten. > Lees meer over dit project op de website van STO-NOF.

Begeleiding en ondersteuning

Op alle scholen van het Dockinga College zijn de docenten, maar in het bijzonder de coaches, betrokken bij de begeleiding van de leerlingen.

Coaches / mentoren
De coach is de spil in de begeleiding van de leerlingen. Elke coach heeft een klas of een groep leerlingen onder zijn hoede en is verantwoordelijk voor het monitoren van de voortgang van het onderwijstraject van de coachleerlingen. De coach is ook de eerst aangewezen persoon voor de contacten met de ouders. Dit contact is veelvuldig en vindt gedurende het gehele schooljaar plaats. Ook voert de coach tweemaal per jaar het driegesprek met ouders en de leerling.

Een coach verzorgt de coachlessen en helpt de klas of groep om activiteiten voor de klas te organiseren: van een klassenavond tot een schoolfeest.
Ook is de coach, samen met het decanaat in de school, verantwoordelijk voor de loopbaanbegeleiding van de leerlingen (LOB – LoopbaanOriëntatie en -Begeleiding). In afstemming met het decanaat wordt een leerling begeleid bij het doorlopen van het LOB-programma en bij het maken van een keus voor een vervolgopleiding.

Daarnaast coördineert de coach de begeleiding voor leerlingen die door ziekte, problemen thuis of andere bijzondere omstandigheden een achterstand dreigen op te lopen of al een achterstand hebben opgelopen.

Het kan voorkomen dat de coach signaleert dat er extra ondersteuning nodig is. Dit kan zijn op didactisch gebied, maar kan ook betrekking hebben op het brede gebied van sociaal emotionele ondersteuning.

Als er extra ondersteuning nodig is, wordt dit afgestemd met de medewerkers in de school die een rol hebben in de ondersteuning. In de meeste gevallen kan het Dockinga College zelf deze extra ondersteuning bieden. Lukt dit niet, dan kan er in overleg met de ouders en de leerling andere hulp ingeschakeld worden.

Ouderbetrokkenheid
Binnen onze scholen is ouderbetrokkenheid van essentieel belang. Ouders kunnen op verschillende manieren betrokken zijn bij de school en hun kind. Bijvoorbeeld door:
• het leerlingenportaal te bezoeken;
• het bezoeken van de ouder(spreek)avonden;
• met hun kind deel te nemen aan oudergesprekken e/of driegesprekken;
• nieuwsbrieven en andere informatie vanuit de school te volgen;
• het bezoeken van de website;
• mee te helpen bij schoolactiviteiten;
• zitting te nemen in de ouderraad/het ouderpanel/de klankbordgroep van de school;
• zich beschikbaar te stellen voor deelname aan de oudergeleding van schoolmedezeggenschapsraad (SMR).

Aan ouders wordt ook jaarlijks gevraagd hun mening te geven over de mate van hun tevredenheid over de school en de schoolorganisatie. De uitkomsten van deze onderzoeken worden vervolgens gedeeld met de ouders.

Decanen – LOB
In het onderwijs moeten leerlingen verschillende keuzes maken. Vakken, afdelingen, profielen of een vervolgopleiding. Dit wordt ook wel loopbaanoriëntatie (LOB) genoemd. Onze decanen ondersteunen de leerlingen hierbij. Elke leerling krijgt een eigen dossier LOB. Binnen het decanaat wordt gewerkt met een decanensite. Hier staat o.a. informatie op over voorlichting van vervolgopleidingen. Ouders kunnen zich aanmelden voor de decanensite.

Voortgang en voortgangsgesprekken
De voortgang van de leerling is door de ouders en de leerlingen te volgen in het leerlingvolgsysteem Magister. Op elk gewenst moment is zo de voortgang te zien.
Op iedere school worden jaarlijks voortgangsgesprekken met leerlingen en ouders gepland. Dit kan in de vorm van driegesprekken (ouders, leerling en coach) of in de vorm van een tien-minutengesprek met de vakdocent. Het aantal gesprekken verschilt per school. Tijdens deze gesprekken worden de doelen, verwachtingen en resultaten van de leerlingen besproken.

Vertrouwenspersoon
De leerling die behoefte heeft aan een persoonlijk en vertrouwelijk gesprek gaat in eerste instantie naar de coach. Indien nodig kan een leerling ook terecht bij de vertrouwenspersoon. De vertrouwenspersoon is er om klachten op het gebied van (seksuele) intimidatie, discriminatie en agressie, professioneel op te pakken. Elke school heeft een contactpersoon.

De contactpersoon voor de vmbo-VAKschool is mevr. Rineke de Jong | jnr@dockinga.nl | 0519-229 630.

De externe vertrouwenspersoon van het Dockinga College is te bereiken via Bureau Vertrouwenspersonen, telefoon: 058-744 00 22 of e-mail: info@burovertrouwenspersonen.nl.

Anti-pestcoördinator
Alle scholen hebben een anti-pestcoördinator. Deze coördineert het beleid in het kader van het tegengaan van pesten en vormt het aanspreekpunt voor leerlingen en ouders wanneer ze te maken krijgen met pesten. Klik hier om het pestprotocol te bekijken.

(Leerling)begeleiders in de ondersteuning
Iedere school heeft (leerling)begeleiders die samen met de coördinator, de (extra) ondersteuning van de leerlingen vorm en inhoud geven. Deze begeleiders helpen bij de ondersteuning van het leerproces of worden een persoonlijk begeleider. Leerlingen met dyslexie krijgen bijvoorbeeld een dyslexiecoach toegewezen.

Plusvoorzieningen voor extra ondersteuning
Elke school heeft een eigen plusvoorziening, waar extra ondersteuning wordt geboden, naast de reguliere basisondersteuning. Op de vmbo-VAKschool is dit Bureau Advies en Begeleiding (BAB).

Bureau Advies en Begeleiding 
Bureau Advies en Begeleiding (BAB) biedt ondersteuning op maat aan leerlingen. Dit kan zijn op het gebied van leerachterstanden, dyslexie en vakspecifieke problemen. Ook kan er individuele begeleiding op sociaal-emotioneel gebied nodig zijn. Een leerling kan behoefte hebben aan extra ondersteuning in de vorm van ‘een luisterend oor’ of ‘een helpende hand’. Desgewenst wordt er ook samengewerkt met externe hulpverlenende instanties om gezamenlijk de leerlingen zo goed mogelijk te begeleiden op school. Als een leerling door (medische) omstandigheden het reguliere programma voor een wat langere periode niet kan volgen, is plaatsing bij BAB ook mogelijk. Dit geldt ook voor leerlingen die een time-out hebben, wachten op een plaatsing bij een bovenschoolse voorziening of die wachten op een plaatsing op een andere school. Het doel is dat elke leerling met aandacht, goede begeleiding en passende ondersteuning zich zo goed mogelijk kan ontwikkelen en een passend onderwijsaanbod krijgt.

Ondersteuningscoördinator
Elke school heeft een eigen ondersteuningscoördinator. Deze coördinator coördineert en structureert de ondersteuning en zorg in de school. Ook is deze coördinator degene die de inzet van alle medewerkers in de ondersteuning (ondersteuningsteam) van de school op elkaar afstemt en die de contacten onderhoudt met de externe partners in het Zorg- en AdviesTeam (ZAT).

Bovenschools Ondersteuningscoördinator
De bovenschools Ondersteuningscoördinator is voor alle scholen van het Dockinga College aanspreekpunt met betrekking tot passend onderwijs en heeft zitting in alle Zorg-en Advies Teams van de drie scholen van het Dockinga College.

Contactgegevens Bovenschools Ondersteuningscoördinator | mevr. Rineke de Jong | jnr@dockinga.nl

Zorgfunctionaris School en Gezin
De Zorgfunctionaris School en Gezin ondersteunt bij het zoeken naar oplossingen voor problemen thuis of in de vrije tijd (schoolmaatschappelijk werk). Hij kan worden ingezet voor alle scholen van het Dockinga College. Daarnaast is deze functionaris contactpersoon voor de gebiedsteams in de regio en heeft hij zitting in de ondersteuningsteams van de scholen.

Contactgegevens Functionaris School en Gezin | dhr. Arend Jan Kleinhout | klh@dockinga.nl

Jeugdgezondheidszorg
Een belangrijk instrument voor het bewaken en bevorderen van een gezonde groei, ontwikkeling en leefstijl van jongeren is het preventief gezondheidsonderzoek. Dit onderzoek wordt uitgevoerd door het team Jeugdgezondheidszorg (JGZ), bestaande uit een schoolarts en een schoolverpleegkundige van de GGD Fryslân. Bezoek de website voor meer informatie.

Verwijsindex
De provinciale Verwijsindex Fryslân is een hulpmiddel om tot een goede afstemming van hulp aan jongeren en gezinnen te komen. Als een school zich zorgen maakt over een leerling, kan het ZAT van de school besluiten om de jongeren in de verwijsindex in te voeren. Hierbij worden alleen de naam, geboortedatum en het geslacht ingevoerd. Buiten professionals, kan niemand deze informatie bekijken. Na twee jaar wordt de informatie automatisch verwijderd. Toestemming van de ouders of leerling is niet noodzakelijk. Als twee partijen een jongere in de verwijsindex hebben geregistreerd, krijgen ze beide bericht. Vervolgens kunnen ze hun acties op elkaar afstemmen en sneller de hulp bieden die nodig is. Bezoek de website voor meer informatie.

Passend onderwijs

Het doel van Passend Onderwijs is dat zoveel mogelijk leerlingen nabij huis een plek hebben in het reguliere onderwijs. Passend Onderwijs richt zich voornamelijk op leerlingen met een extra ondersteuningsbehoefte op het gebied van leren, gedrag en fysieke/mentale problemen.

Zorg Advies Team (ZAT)
Iedere school van het Dockinga College heeft een Zorg Advies Team (ZAT). Het ZAT is een expertiseteam dat eenmaal per 6 weken bijeen komt. De coach of leerlingcoördinator kan een leerling aanmelden voor bespreking. In overleg met de leerling en ouders wordt vervolgens gekeken naar een passend opleidings- en ondersteuningsaanbod. Voorafgaand aan een ZAT-bespreking wordt altijd toestemming gevraagd aan de ouders of wanneer een leerling ouder dan 16 jaar is, aan de leerling zelf.

Samenwerkingsverband Fryslân-Noard
Scholen in een regio zijn er samen verantwoordelijk voor om elke leerling een passende onderwijsplek te bieden. Dit wordt ook wel de zorgplicht genoemd. Daarvoor zijn regionale samenwerkingsverbanden opgericht. Het Dockinga College is aangesloten bij het Samenwerkingsverband Passend Onderwijs Fryslân-Noard. Ook al heeft het Dockinga College goede ondersteuningsmogelijkheden, toch is er niet voor iedere leerling een passend ondersteuningsaanbod beschikbaar. Binnen het samenwerkingsverband wordt waar nodig dan gekeken naar een andere passende onderwijsplek.

Het samenwerkingsverband heeft als wettelijke taak om te beoordelen of leerlingen toelaatbaar zijn tot het praktijkonderwijs of in aanmerking komen voor LWOO. Daarnaast heeft het samenwerkingsverband de taak om te kijken of leerlingen in aanmerking komen voor het Speciaal Voortgezet Onderwijs. Dit is voor leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben, die de reguliere school niet kan bieden. Om in aanmerking te komen voor het Speciaal Voortgezet Onderwijs is een toelaatbaarheidsverklaring nodig. Deze wordt, indien een leerling toelaatbaar is, afgegeven door het samenwerkingsverband. Meer informatie over het Samenwerkingsverband Fryslân-Noard staat op www.swvfryslannoard.nl.

Het samenwerkingsverband Fryslân-Noard heeft een ouder -en jeugdsteunpunt. Ouders en jongeren worden hier van goede en onafhankelijke informatie over passend onderwijs voorzien. Het informatiepunt is op werkdagen te bereiken via info@swvzofriesland.nl.

Orthopedagogisch didactisch centrum
Het samenwerkingsverband beschikt over een Orthopedagogisch Didactisch Centrum (OPDC). Leerlingen kunnen hier een kortdurend traject volgen wanneer het onderwijs stagneert. Voordat een leerling aangemeld wordt bij het OPDC, wordt toestemming gevraagd aan de ouders of aan de leerling als hij ouder is dan 16 jaar.

Expertisecentrum
Naast het OPDC beschikt het samenwerkingsverband over een expertisecentrum. Bij het expertisecentrum zijn (gedrags-)deskundigen en consulenten werkzaam die ingezet kunnen worden bij de ondersteuning van ouders en leerlingen. Te denken valt aan een diagnostisch onderzoek. De medewerkers van het expertisecentrum sluiten regelmatig aan bij het Zorg Advies Team (ZAT) van de scholen.

Schoolondersteuningsprofiel
In de schoolondersteuningsprofielen (SOP) van de scholen van het Dockinga College staat welke ondersteuning er op de school aangeboden wordt aan leerlingen met een specifieke ondersteuningsbehoefte. Dit is per school verschillend. Bij aanmelding wordt al gekeken welke ondersteuning de leerling nodig heeft. Op basis hiervan wordt door de schooldirectie een zorgvuldig afgewogen besluit genomen omtrent plaatsing. Lees en download hier het ondersteuningsprofiel van de vmbo-VAKschool.

Ondersteuningsarrangementen
Er is een vast budget voor leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben beschikbaar die de mogelijkheden van coach en vakdocenten overstijgen. Deze ondersteuningsarrangementen worden toegekend via de leerlingbespreking en het ondersteuningsteam. De extra ondersteuning wordt vastgelegd in een ontwikkelingsperspectiefplan (OPP), waarin beschreven staat hoe de school de leerling ondersteunt. Dit OPP wordt samen met de leerling en zijn ouders opgesteld en jaarlijks geëvalueerd en zo nodig bijgesteld.

Rooster, lessen, vakantie, verzuim, absentie en bijzonder verlof

Rooster & lestijden
Op het Dockinga College krijgen alle leerlingen les tussen 08.20 en 15.40 uur. De roosters worden gemaakt op basis van de geldende lessentabellen. Het rooster is te vinden in Magister. Gedurende het schooljaar kunnen roosterwijzigingen optreden. Het is daarom verstandig om privé-afspraken altijd na 15.40 uur te plannen.

Op al onze scholen gelden dezelfde lestijden. Er kunnen kleine afwijkingen zijn als het gaat om de pauzes van de onder- en bovenbouw. De lestijden van de vmbo-VAKschool zijn als volgt:

Lestijden onderbouw

Les 1 | 8.20 – 9.10
Les 2 | 9.10 – 10.00
Les 3 | 10.00 – 10.50
Pauze | 10.50 – 11.10
Les 4 | 11.10 – 12.00
Les 5 | 12.00 – 12.50
Pauze | 12.50 – 13.10
Les 6 | 13.10 – 14.00
Les 7 | 14.00 – 14.50
Les 8 | 14.50 – 15.40

Lestijden bovenbouw

Les 1 | 8.20 – 9.10
Les 2 | 9.10 – 10.00
Pauze | 10.00 – 10.20
Les 3 | 10.20 – 11.10
Les 4 | 11.10 – 12.00
Pauze | 12.00 – 12.20
Les 5 | 12.20 – 13.10
Les 6 | 13.10 – 14.00
Les 7 | 14.00 – 14.50
Les 8 | 14.50 – 15.40

Lessentabel
Elke school heeft een eigen lessentabel. Benieuwd naar de lessentabel van de vmbo-VAKschool? Download hem dan hier.

Vakanties en vrije dagen
Klik hier voor het overzicht met alle vakanties en (extra) vrije dagen voor het schooljaar 2024-2025.

Beleid ten aanzien van lesuitval
Het Dockinga College streeft naar zo weinig mogelijk lesuitval. Daar waar mogelijk wordt ernaar gestreefd tussenuren te voorkomen door de roosters aan te passen en/of leerlingen op een andere wijze op te vangen.

Schoolverzuim
Op alle scholen wordt de aan- en afwezigheid van leerlingen dagelijks bijgehouden. Als niet duidelijk is waarom een leerling afwezig is, wordt er contact opgenomen met de ouders. Als een leerling ongeoorloofd afwezig is, worden passende maatregelen genomen. In overleg met de ouders doet het Dockinga College er alles aan om dit te voorkomen. Als met de maatregelen het gewenste resultaat niet wordt behaald, wordt de leerplichtambtenaar op de hoogte gebracht. De leerplichtambtenaar heeft regelmatig een verzuimspreekuur op school.

Absentie en ziekmelding
Leerlingen die ziek of absent zijn moeten dit vóór de start van de eerste les melden bij de school. Bekijk hier de contactgegevens van de scholen.

Bijzonder verlof
In de Leerplichtwet staat dat kinderen de school moeten bezoeken als er onderwijs wordt gegeven. Leerlingen mogen dus nooit zomaar van school wegblijven. In een aantal gevallen is echter een uitzondering op deze regel mogelijk. Voor de eerste veertien dagen van het schooljaar geldt de wettelijke bepaling dat er geen vrij gegeven mag worden. Controle wordt uitgevoerd door de leerplichtambtenaar van de gemeente. Aanvragen voor bijzonder verlof moeten schriftelijk bij de teamleider van de betreffende school worden gedaan. De aanvraagformulieren zijn hier te downloaden.

Onderwijs en kwaliteit

Onderwijsresultaten 
Het Dockinga College wil leerlingen meer meegeven dan alleen maar kennis. Kwaliteit staat daarbij voorop. De kwaliteit van het onderwijs wordt op diverse manieren gemeten en onderzocht. > Lees hier hoe we samen kwaliteit maken.

Onderwijsinspectie
De onderwijsinspectie bepaalt jaarlijks met een risicoanalyse en eventueel met nader onderzoek of er aanwijzingen zijn dat een school onvoldoende kwaliteit levert. Het Dockinga College heeft basis toezicht. Dit betekent dat de onderwijskwaliteit op orde is en er geen extra toezicht nodig is.

Onderwijsresultaten en slagingspercentages
In onderstaand schema staan per school en richting de meest recente onderwijsresultaten op basis van de belangrijkste indicatoren van de inspectie (2024) en de examenuitslagen van het Dockinga College voor schooljaar 2023-2024.

School Onderbouw snelheid norm Niveau Bovenbouw succes norm Eindoordeel inspectie Slagingspercentage 2023-2024
havo/vwo bovenbouw ’t Omnium n.v.t. n.v.t. havo 82,45% 81,22% geen oordeel 91,5%
havo/vwo bovenbouw ’t Omnium n.v.t. n.v.t. vwo 85,66% 81,41% geen oordeel 76,1%
havo/vwo onderbouw De Finne 99,19% 95,49% havo 88,24% 81,82% voldoende n.v.t.
havo/vwo onderbouw De Finne 99,19% 95,49% vwo 86,01% 81,71% voldoende n.v.t.
vmbo-gt 98,65% 95,45% vmbo-(g)t 91,32% 86,92% voldoende 96,2%
vmbo-VAKschool 99,23% 95,46% vmbo-b 95,27% 87,84% voldoende 100%
vmbo-VAKschool 99,23% 95,46% vmbo-k 93,81% 86,52% voldoende 100%

Onderwijstijd
De scholen bieden een onderwijsprogramma aan dat voldoet aan de wettelijk verplichte onderwijstijd. Dit wordt geborgd via de overzichten geprogrammeerde en gerealiseerde onderwijstijd. De leerlingen krijgen voldoende tijd om te leren wat ze moeten leren en goed voorbereid te zijn op het examen (naar inhoud en niveau).

Het Dockinga College plant en realiseert de volgende onderwijstijden per cohort:

Leerweg Onderwijstijd
vmbo 3700
havo 4700
vwo 5700

Sociale veiligheid
De sfeer op onze school moet goed en veilig zijn. We proberen daarom pesten, discriminatie, geweld en andere vormen van ongepast gedrag zo veel mogelijk te voorkomen. Elk jaar vullen leerlingen een vragenlijst in met betrekking tot tevredenheid en sociale veiligheid. De uitkomsten van deze vragenlijst staat op Scholen op de kaart. Hoe het Dockinga College omgaat met bepaalde situaties is vastgelegd in diverse protocollen.

Schoolkosten en vrijwillige ouderbijdrage

Het volgen van onderwijs op het Dockinga College is zoals de wet voorschrijft kosteloos. Dit betekent dat de ouders niet hoeven te betalen voor het reguliere onderwijs en voor de schoolboeken en/of leermiddelen (zie categorie 1 in onderstaande tabel).

Ouders hebben wel te maken met schoolkosten. Dan gaat het om aanschaf van persoonsgebonden materiaal zoals bijvoorbeeld schriften, praktijkkleding, gereedschap etc. (zie categorie 2 in onderstaande tabel).
Daarnaast vraagt school bij de opleiding DCQuest op de school havo/vwo om een device aan te schaffen. Dit is geen verplichting (zie categorie 3 in onderstaande tabel). Met ouders die geen device aan kunnen schaffen of vanuit principiële redenen niet aan willen schaffen, worden afspraken gemaakt. Het is mogelijk een eigen device mee te nemen, mits deze voldoet aan de daarvoor opgestelde specificaties.

Onderscheid in schoolkosten
Als school ontvangen wij niet voldoende middelen om het aansprekende onderwijs dat wij onze leerlingen willen bieden ook te kunnen betalen. Daarom vragen we een vrijwillige ouderbijdrage (zie categorie 4 in onderstaande tabel). Omdat dit een vrijwillige ouderbijdrage betreft worden leerlingen nooit om financiële redenen uitgesloten van activiteiten. De vrijwillige ouderbijdrage bestaat uit een algemeen gedeelte voor alle scholen en een deel voor de school-specifieke zaken.

> Lees hier de praktische uitwerking van de schoolkosten voor ouders en de vrijwillige ouderbijdrage. Informatie over de online betaalomgeving en de tegemoetkoming in schoolkosten is hier ook te vinden.

Tabel 1: schoolkosten, ministerie van OCW

Studiemateriaal

Schoolboeken
Leerlingen krijgen boeken ‘gratis’ in bruikleen van de school en moeten ze aan het eind van het schooljaar (of bij vroegtijdig verlaten van de school) weer inleveren. Het is belangrijk dat de boeken met zorg worden behandeld. Het kaften van de boeken is dan ook verplicht. Het Dockinga College vraagt geen waarborgsom voor boeken. De in- en uitlevering van boeken is uitbesteed aan Van Dijk. Aantoonbare schade of vermissing wordt door Van Dijk in rekening gebracht.

Schoolbenodigdheden
De schoolbenodigdheden, zoals een schooltas, agenda, geodriehoek, et cetera verschillen per opleiding. Ouders en leerlingen worden hierover geïnformeerd door de school. Deze schoolbenodigdheden vallen onder categorie 2 van de schoolkosten, gedefinieerd door het Ministerie van OCW. Oftewel: deze schoolkosten zijn voor de ouders en leerlingen. Over een aantal schoolbenodigdheden als de rekenmachine en een woordenboek, worden adviezen gegeven.

Rekenmachine
Alle leerlingen hebben vanaf klas 1 een rekenmachine nodig. Via Van Dijk of een lokale leverancier kan een rekenmachine worden aangeschaft. Het Dockinga College heeft gekozen voor de Casio FX-82 EX, omdat deze rekenmachine alle functies bezit die leerlingen nodig hebben. Leerlingen van de bovenbouw havo/vwo hebben naast deze rekenmachine, voor het vak wiskunde een grafische rekenmachine nodig. Het Dockinga College heeft gekozen voor type Casio FX-CG50.

Woordenboek
Leerlingen in de bovenbouw die het vak Latijn volgen, wordt aangeraden een woordenboek Latijn/Nederlands aan te schaffen. De voorkeur wordt gegeven aan het vertaalwoordenboek Latijn/Nederlands van H. Pinkster (ISBN 9789089641229).

Kluisje
Om te voorkomen dat eigendommen van leerlingen zoekraken, krijgen alle leerlingen aan het begin van het jaar een kluisje toegewezen. De sleutel moet bij het verlaten van de school worden ingeleverd. Bij het niet inleveren van de sleutel, alsmede het opnieuw verstrekken van een sleutel door bijvoorbeeld zoekraken, wordt € 10,00 in rekening gebracht.

Kopieerpas
Alle leerlingen van het Dockinga College beschikken over een pas waarmee ze kunnen kopiëren en printen. De pas wordt ook gebruikt om boeken mee te lenen in de mediatheek. In het eerste jaar wordt de kopieerpas verstrekt met daarop een tegoed van € 5,00. Dit tegoed kan later worden opgewaardeerd. Bij beschadiging (door eigen toedoen) of verlies wordt een nieuwe pas uitsluitend verstrekt tegen betaling van de kostprijs van € 10,00.

Digitale leermiddelen
Op alle scholen van het Dockinga College wordt gewerkt met een laptop. Voor aanvang van leerjaar 1 krijgen leerlingen en ouders de mogelijkheid om een laptop aan te schaffen bij de organisatie waar het Dockinga College nauw mee samenwerkt. Dockinga College kiest bewust voor een mix van boeken én digitaal materiaal. De laptop wordt gebruikt ter ondersteuning van het leerproces en als aanvulling op de boeken. Alle nieuwe leerlingen krijgen een gebruikersnaam en wachtwoord om computergebruik mogelijk te maken. Daarnaast hebben alle leerlingen kosteloos de beschikking over Office365. Bij het gebruik van ICT-middelen verwacht het Dockinga College dat leerlingen zich houden aan de afspraken zoals vermeld in de ‘Gedragscode Dockinga College gebruik ICT middelen’. > Lees hier meer informatie over onderwijs met behulp van een device.

Software en andere ICT-gerelateerde producten
Leerlingen en hun ouders kunnen bij Slim.nl terecht voor onderwijskorting op software en andere ICT-gerelateerde producten. Met de leveranciers zijn afspraken gemaakt over het gebruik van software thuis. In bepaalde gevallen heeft het Dockinga College thuisgebruik geheel of gedeeltelijk afgekocht.

Verzekeringen en aansprakelijkheid

Schoolongevallenverzekering
Op grond van de ongevallenverzekering is iedereen die betrokken is bij schoolactiviteiten (leerlingen, personeel en vrijwilligers) verzekerd. De verzekering geeft recht op (beperkte) uitkering wanneer een ongeval tot blijvende invaliditeit leidt. Ook zijn de geneeskundige en tandheelkundige kosten voor een deel meeverzekerd, voor zover de eigen verzekering geen dekking biedt. Materiële schade (zoals een kapotte bril of fiets) valt niet onder de dekking. Deze verzekering is van kracht tijdens de schooluren en tijdens het van huis naar school en omgekeerd gaan, maar maximaal een uur voor en na schooltijd. De verzekering is eveneens van kracht voor alle activiteiten die onder verantwoordelijkheid van de school plaatsvinden buiten de reguliere schooltijden.

Aansprakelijkheid en schade
Tijdens een schooljaar gebeurt het soms dat er schade wordt toegebracht aan eigendommen van de school of van een medeleerling. Als deze schade opzettelijk of door onvoorzichtigheid wordt aangericht, moet deze betaald worden. Kinderen van veertien jaar of ouder zijn persoonlijk aansprakelijk als zij schade aan derden toebrengen. Kinderen jonger dan veertien kunnen zelf niet aansprakelijk worden gesteld voor schade aan derden. Ouders zijn dan aansprakelijk. Het is voor ouders van belang dat zij een aansprakelijkheidsverzekering voor particulieren hebben afgesloten. De meeste verzekeringen dekken ook de aansprakelijkheid van de inwonende kinderen.

Het kan ook voorkomen dat “de school” schade veroorzaakt en dus aansprakelijk is. Het Dockinga College heeft daartoe een verzekering afgesloten. Het gaat daarbij om verwijtbare schade. De school is niet aansprakelijk voor vermissing of vernieling van eigendommen van leerlingen door medeleerlingen of anderen.

Reisverzekering
Het Dockinga College heeft een doorlopende reisverzekering afgesloten voor schoolreizen naar het buitenland. Hierbij worden waar nodig vergoedingen verstrekt (tot een bepaald maximum) bij verlies, diefstal van of schade aan eigendommen.

Beleid, protocollen en documenten

Beleid 18+
Volgens de wet is iemand die 18 jaar is meerderjarig en zelf bevoegd tot handelen. De betreffende leerling kan dan allerlei zaken, die voorheen door ouders gedaan werden (zoals rapporten tekenen en vrij vragen), voortaan zelf doen. Naast die rechten zijn er ook de plichten om bijdragen die voorheen door ouders betaald werden, nu zelf te betalen. De school houdt zich aan de wettelijke regel van zelfstandigheid wat betreft rechten en plichten van de meerderjarige leerlingen. Wil een leerling liever verdergaan op de oude voet (waarbij ouders de schoolzaken voor de leerling regelen), dan kan dat ook. Is dat laatste het geval, dan moet de leerling dat aan school laten weten door middel van een standaardbrief, die zowel door de leerling als door de ouders moet worden ondertekend. Deze brief wordt een maand voordat de leerling 18 jaar wordt verzonden. De verklaring blijft gedurende de rest van de schoolperiode van kracht

Protocol Social Media
> Lees en download hier het Protocol Social Media.

Protocol medicijnverstrekking
> Lees en download hier het Protocol Medicijnverstrekking en Medisch Handelen.

Klachtenregeling
Voor het indienen van klachten dan wel het maken van bezwaar tegen beslissingen, gelden een aantal procedures. Uitgangspunt is dat alle klachten (m.u.v. klachten m.b.t. seksuele intimidatie en ander grensoverschrijdend gedrag) intern behandeld kunnen worden. > Lees hier meer over de klachtenregeling.

Als de klacht niet of niet naar tevredenheid wordt opgelost, kunnen leerlingen een beroep doen op de landelijke klachtenregeling. Daar is ook de regelingen ‘Melding misstanden’ en ‘Integriteitscode’ te vinden. Via bovenstaande link is hier meer informatie over te vinden.

Privacy
Bij het Dockinga College wordt zorgvuldig omgegaan met de privacy van leerlingen. In verband met het geven van onderwijs, het begeleiden van onze leerlingen en de vastlegging daarvan in de administratie van de school, worden er gegevens over en van leerlingen vastgelegd. Deze gegevens worden persoonsgegevens genoemd. Het vastleggen en gebruik van deze persoonsgegevens is beperkt tot informatie die strikt noodzakelijk is voor het onderwijs. De gegevens worden beveiligd opgeslagen en de toegang daartoe is beperkt.

De school maakt ook gebruik van digitaal leermateriaal. De leveranciers van die leermaterialen ontvangen een beperkt aantal leerlinggegevens. De school heeft met haar leveranciers strikte afspraken gemaakt over het gebruik van persoonsgegevens, zodat misbruik wordt voorkomen. Leerlinginformatie wordt enkel gedeeld met andere organisaties als ouders daar toestemming voor geven, tenzij die uitwisseling verplicht is volgens de wet. > Lees en download hier de privacyverklaring.

Privacy Officier
Fierder Onderwijs heeft een eigen Privacy Officier die ook inzetbaar is voor de scholen van het Dockinga College. Voor vragen of opmerkingen kan contact worden opgenomen via pricacy@fierderonderwijs.nl

Functionaris Gegevensbescherming (FG)
Elke school moet een Functionaris Gegevensbescherming (FG) hebben. Het Dockinga College heeft dit binnen de Fricolore-groep opgepakt, samen met de Lumen Group. De FG begeleidt onze school bij de verdere uitwerking van de wet- en regelgeving met betrekking tot beveiliging persoonsgegevens. De FG heeft een onafhankelijke positie en kan de school aanwijzingen geven als er niet zorgvuldig wordt omgegaan met persoonsgegevens.

Toestemmingsverklaring AVG
Om persoonsgegevens van leerlingen te gebruiken, moet het Dockinga College toestemming vragen van ouders (indien jonger dan 16 jaar). Dit wordt gedaan via een digitale registratiemodule. Iedere ouder van een leerling onder de 16 jaar ontvangt een link naar deze module. De module bestaat uit vragen gericht op het gebruik van persoonsgegevens. Door het gebruik van een online module, kunnen ouders en/of leerlingen de vragen altijd aanpassen en de toestemming intrekken of verlenen.

Overgangsnormen en examenreglement
Voor alle scholen van het Dockinga College zijn normen opgesteld die van toepassing zijn bij de overgang naar een volgend leerjaar. Ook is er een schoolbreed examenreglement waarin de wettelijke voorschriften omtrent de examens zijn weergegeven die gelden voor de drie scholen. > Lees meer informatie over de overgangsnormen en het examenreglement.

Programma van Toetsing en Afsluiting (PTA)
In het Programma van Toetsing en Afsluiting (PTA) worden alle regels en afspraken rondom toetsing voor de bovenbouw geregeld. Denk aan: een overzicht van de leerstof voor het schoolexamen voor elk vak, uitslagregels, aanwijzingen voor het afleggen van tentamens en examens, enzovoort. Voor meer informatie over het PTA kan contact opgenomen worden met de eigen school.

Overstappen naar een ander onderwijstype
De schoolresultaten kunnen aanleiding zijn om over te stappen naar een ander onderwijstype. Dat gaat altijd in overleg. De coach en mogelijk met de (leerjaar)coördinator, teamleider of de decaan kunnen worden betrokken bij het overleg met de leerling en de ouders om de mogelijkheden te bespreken. In de overgangsnormen is na te lezen aan welke voorwaarden leerlingen moeten voldoen voor elk schooltype.

Sociale veiligheid
De sfeer op onze school moet goed en veilig zijn. We proberen daarom pesten, discriminatie, geweld en andere vormen van ongepast gedrag zoveel mogelijk te voorkomen. Er zijn een aantal protocollen opgesteld waarin staat hoe het Dockinga College omgaat met bepaalde situaties.

Schoolregels
Wij informeren iedere leerling over de schoolregels. Alle afspraken hebben raakvlak met de kernwaarden van onze school: ‘betrokkenheid + vertrouwen + respect’.
> Lees hier de schoolregels.

Anti-pestprotocol
Dockinga College wil een veilige school zijn voor haar leerlingen. Helaas is dit niet altijd vanzelfsprekend. Als er wordt gepest kan het voor een leerling niet meer veilig voelen. Er is dan ook veel aandacht voor het voorkomen en bestrijden van pestgedrag. > Lees hier meer over een veilige leeromgeving.

Reglement schorsing of verwijdering
Een leerling die bij herhaling de algemene en/of de op de school geldende schoolregels overtreedt of zich schuldig maakt aan ernstig wangedrag dat de veiligheid van leerlingen of personeel, dan wel een ongestoorde voortgang van het onderwijs in gevaar brengt, kan (eventueel op voorstel van de teamleider) door de directeur worden geschorst. Meerdere schorsingen kunnen leiden tot definitieve verwijdering van de school. Het besluit tot schorsing wordt schriftelijk aan de leerling en in geval van minderjarigheid aan zijn ouders medegedeeld. Indien een leerling langer dan een dag geschorst wordt, meldt de school dit bij de inspectie met opgave van redenen. Een leerling wordt maximaal een week geschorst, tenzij het een schorsing betreft tijdens een procedure tot verwijdering. Voordat de dagelijks bestuurder een leerling definitief van school verwijdert, worden de ouders gehoord. Indien een leerling van school wordt verwijderd, heeft de school de plicht een plek te verzorgen waar de betrokken leerling verder onderwijs zal gaan volgen. Tijdens de procedure kan een leerling worden geschorst.

Gedrags- en integriteitscode
> Lees hier de gedrags- en integriteitscode van het Dockinga College.

Meldcode huiselijk geweld of kindermishandeling
Het Dockinga College is verantwoordelijk voor een goede kwaliteit van de begeleiding van haar leerlingen. Het is wettelijk verplicht om een meldcode te hebben en te gebruiken wanneer er vermoedens zijn van huiselijk geweld of kindermishandeling bij (een van) onze leerlingen. > Lees hier het stappenplan waarin staat hoe we binnen Fierder Onderwijs omgaan met het signaleren en melden.

Contactgegevens

Heeft u een vraag? Neem gerust contact op met onze school. Bekijk hier de contactgegevens van de vmbo-VAKschool.

Schoolleiding
Aan elke school van het Dockinga College wordt leiding gegeven door een directie. Naast een directeur kent elke school één of twee teamleiders. Wie dit zijn en hoe ze bereikbaar zijn is te lezen op de contactpagina.