MAGISTER

INLOGGEN

INFORMATIE

Klachten

Intern of extern?
Voor het indienen van klachten dan wel het maken van bezwaar tegen beslissingen, geldt een aantal procedures. Uitgangspunt is dat alle klachten (m.u.v. klachten m.b.t. seksuele intimidatie en ander grensoverschrijdend gedrag) intern behandeld kunnen worden. Waar deze behandeling niet volstaat naar het oordeel van de klager, bestaat voor een aantal categorieën van klachten een voorgeschreven externe klachtenprocedure en een algemeen klachtrecht bij de klachtencommissie van Verus, de besturenorganisatie voor het christelijke onderwijs te Woerden.

Interne procedures
Externe procedures

Interne procedures
a. Klachtrecht binnen locatie
Klachten - van welke aard ook - van leerlingen, ouders en personeelsleden kunnen mondeling of schriftelijk worden ingediend bij de betreffende teamleider. Indien de behandeling van de klacht naar het oordeel van de klager niet volstaat, kan de klacht schriftelijk worden ingediend bij de betreffende directeur. Binnen de betreffende locatie worden de klachten zo goed en zo snel mogelijk behandeld, waarbij zo nodig alle betrokkenen worden gehoord.

b. Klachtrecht bij directeur bestuurder
Indien de behandeling van de klacht door de betreffende directeur naar het oordeel van de klager niet volstaat, kan de klacht schriftelijk worden ingediend bij de directeur bestuurder. Deze behandelt de klacht zo spoedig mogelijk, waarbij de betrokkenen gehoord worden en neemt een besluit.

c. Klachtrecht bij algemeen bestuur
T.a.v. alle door de directeur bestuurder genomen besluiten kan door belanghebbende personeelsleden, leerlingen en ouders een klacht worden ingediend bij het algemeen bestuur.

Klik hier voor onze procedure voor een beroep tegen een besluit m.b.t. bevordering.

Externe procedures
a.Klachtrecht m.b.t. seksuele intimidatie e.a. grensoverschrijdend gedrag
Klachten betreffende seksuele intimidatie en ander grensoverschrijdend gedrag kunnen rechtstreeks of via de contactpersonen op de locaties worden ingediend bij de vertrouwenspersonen.

De contactpersonen op de locaties zijn:
- Rineke de Jong (vmbo-vakschool)
- Ella Folkertsma (havo/vwo ob)
- Coos Poortman
- Henriette Woelinga
- Andrea Raap (Ferwert)

Voor het benaderen van het vertouwenspersoon van het Dockinga College kunt u zich wenden tot:
Buro Vertrouwenspersonen
Website: www.burovertrouwenspersonen.nl
E-mailadres: info@burovertrouwenspersonen.nl
Telefoonnummer: 058-7440022

Een bij de directeur, teamleider, mentor, contactpersoon of ander personeelslid ingediende klacht wordt zo spoedig mogelijk gemeld bij één van de vertrouwenspersonen. De functionaris van Dockinga College behandelt die klacht niet zelf.

Rechtstreeks of via de vertrouwenspersonen worden klachten over seksuele intimidatie en ander grensoverschrijdend gedrag gemeld bij het meldpunt vertrouwensinspecteurs, tel. 0900-1113111 (lokaal tarief).

b. Klachtrecht m.b.t. examens
Klachten die het examen betreffen worden voor een bindende uitspraak voorgelegd aan de Commissie van Beroep van Examens VO, zoals vermeld in het examenreglement, waarin ook de procedure is beschreven. De contactgegevens:
Commissie van Beroep van Examens
T.a.v. Mw. Mr. M.A. van Zadelhoff
p/a Molenstraat 109
9402 JL Assen
e-mail: m.vanzadelhoff@preadyz.nl

c. Algemeen klachtrecht
Dockinga College is aangesloten bij de landelijke klachtencommissie voor zaken, die naar het oordeel van de klager binnen de school niet of niet afdoende behandeld zijn. Klachten kunnen door ouders, leerlingen en personeelsleden ingediend worden.

Het adres van deze commissie is:
Stichting Geschillen Commissies Bijzonder Onderwijs (GCBO)
Postbus 82324
2508 EH Den Haag
www.gcbo.nl

Als u gebruik maakt van deze mogelijkheid, moet de klacht schriftelijk worden ingediend bij de commissie, binnen een jaar na het voorval waarover u klaagt. Verder moet u de naam en het adres van de klager duidelijk in de brief opnemen en de klacht voorzien van een datum en handtekening.
Op de website www.gcbo.nl onder ‘klachten’ kunt u terecht voor alle informatie over geschillen in het onderwijs.

Landelijk telefoonnummer
Voor ouders die vragen over onderwijs hebben en hiervoor niet naar tevredenheid bij onze school terecht kunnen, is er een landelijk telefoonnummer (0800 - 5010). U komt dan in contact met medewerkers met een ruime ervaring in het onderwijs. Het nummer is gratis en te bereiken op schooldagen tussen 10.00 en 15.00 uur.