Topsporter Mats Stoltenborg heeft maandag 26 juni ruim 90 tweedeklassers geleerd doelen te stellen en dromen achterna te gaan. De 30-jarige Mats is rijder bij schaatsteam Jumbo-Visma. Mats is bekend van het langebaanschaatsen en het schaatsen en skeeleren van marathons.
Samen met een aantal andere topsporters geeft Mats, in een traject van Topsport Noord, gastlessen op middelbare scholen. Tijdens de gastlessen bespreekt de schaatser een maatschappelijk probleem met leerlingen. Het probleem dat Mats aankaart heeft te maken met het vroegtijdig stoppen van school. Zo stoppen jaarlijks 30.000 studenten met hun opleiding, vertelt Mats. Zelf heeft hij eerst zijn opleiding afgerond voordat hij volledig koos voor topsport.
Mats begint zijn verhaal met een stelling. ‘’Je gaat naar school omdat het moet’’. Vrijwel alle handen van de leerlingen gaan de lucht in. Volgens Mats is hierin geen goed of fout, maar het kan leerlingen in hun schoolcarrière helpen wanneer ze met een droom of een doel naar school gaan. Hij zegt; ‘’Dan ga je op basis van intrinsieke motivatie naar school in plaats van dat het je wordt opgedragen, een heel andere instelling.’’
Na een aantal stellingen komt Mats tot de kern van zijn verhaal; ‘’Je mag groots dromen, maar dit bereik je alleen door kleine doelen te stellen’’. In de sportwereld kijkt men vaak naar de Olympische Spelen. Mats zegt; ‘’Hoe kan je zo’n lang traject goed beginnen als je geen kleinere tussenstappen hebt?’’ Het begint volgens hem met het stellen van kleine doelen. Hij laat de leerlingen een filmpje zien van een veteraan die stelt dat het opmaken van je bed de eerste opdracht is van de dag. Volgens Mats is het belangrijk om dit soort kleine dingen aan het begin van de dag goed te doen. Hier haal je tevredenheid uit en volgens Mats ben je daarna in staat om alles goed te doen.
Bij het stellen van doelen leert Mats de leerlingen dit SMART te doen, Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch en Tijdsgebonden. Een begrip wat de leerlingen volgens Mats in hun verdere schoolcarrière nog vaak zullen tegenkomen.
Mats sluit af met de vraag waar de leerlingen over dromen. Veel leerlingen zijn hierin nog zoekende, maar Mats laat aan de hand van een voorbeeld zien dat wanneer je ook hier kleine en SMART doelen stelt, je succesvoller wordt in het najagen van je dromen.
Een volledig verslag is te vinden via https://www.schaatsen.nl/nieuws/2023/juni/mats-stoltenborg-leert-scholieren-doelen-stellen/