Verkeerseducatie afleiding en alcohol

‘’Wie drinkt hier wel eens?’’ Een aantal leerlingen staken lachend hun hand omhoog, en dit bleek ook een vraag te zijn wat voor commotie zorgde in de klas. ‘’Ach man, praat niet zo, jij drinkt elk weekend!’’ ‘’ Wat doe je stoer man, jij ook!’’ waren enkele van de zinnen die door de lucht kleefden. ‘’Wie heeft de alcohol wel eens gevoeld?’’ was de volgende vraag. Na enkele opmerkingen van leerlingen bleven hier ook weer een aantal handen in de lucht steken. ‘’Wie heeft er de volgende dag veel last van gehad?’’ Niemand stak op deze vraag hun hand omhoog (het voordeel van een lage leeftijd)

Dit was het begin van een leuke en vooral leerzame les verkeerseducatie. Alcohol en verkeer zijn twee woorden die niet samengaan. Daarom heeft Dockinga vmbo-gt verkeerseducatielessen georganiseerd waar alle tweede- en derdejaars leerlingen aan hebben deelgenomen. In deze lessen werd onder andere behandeld wat drank met het lichaam en geest doet en wat wel en niet samengaat met drank. Lessen waar leerlingen – en leraren – veel van hebben geleerd, met als kers op de taart de beruchte ‘drankbril’, waarbij leerlingen een piramide van bekertjes moesten maken terwijl de leerlingen een bril op hadden waardoor het net leek alsof ze onder invloed van alcohol waren (zie foto’s). Een belangrijke noot hierbij is dat hoe meer iemand in zijn/haar verleden heeft gedronken, hoe makkelijker het is om deze piramide te maken. Gelukkig bleken alle leerlingen moeite te hebben met het maken van deze piramide.