Dokkum – Afgelopen woensdag bracht de Drachtster wethouder Pieter van de Zwan (Smallingerland) een werkbezoek aan de vmbo-VAKschool van het Dockinga College te Dokkum. De delegatie werd gastvrij ontvangen en kreeg tijdens het bezoek inzicht in Passend Onderwijs 2.0.
‘Wauw!’, reageerde Van der Zwan op het nieuws dat Dockinga College reeds geruime tijd 0 procent thuiszitters heeft. Op de vmbo-VAKschool heeft simpelweg iedereen onderwijs. Met veel trots en passie vertelde zorgcoördinator Rineke de Jong van het Dockinga College over gelijke kansen voor leerlingen, passend onderwijs en het regionale actieplan Zorg & Onderwijs. De wethouder werd tijdens het werkbezoek vergezeld door Lisette Veenstra, beleidsambtenaar Jeugd & Onderwijs. De Drachtster delegatie hoopte met het werkbezoek aan dé vakschool van Dokkum, inspiratie en vernieuwende ideeën op te halen.
Op de vmbo-VAKschool is al sinds jaar en dag een Bureau Advies & Begeleiding (kortweg BAB) actief. Ongeveer 25 procent van de vmbo-leerlingen brengt wekelijks één of meerdere bezoeken aan deze prikkelarme en veilige plek binnen de school. ‘Wat heb je nodig om tot leren te komen? Dat is de vraag die binnen onze school elke dag weer centraal staat’, vertelt teamleider Annemarie Peeters.
Dockinga College besteedt veel aandacht en zorg aan de warme overdracht van de basisschool naar de brugklas. Om dit goed te kunnen doen heeft de school een ervaren contactpersoon die met meer dan 60 regionale basisscholen afspraken maakt en overleg voert. ‘Veel mensen weten niet dat dit een (school)jaar rond voortdurend wordt gedaan om de kwaliteit van onderwijs en ondersteuning zo goed mogelijk te borgen in het onderwijs.’
Tijdens de vele werkbezoeken valt het wethouder Van der Zwan op dat ‘niet naar school gaan een grote rode vlag is’. Hij ziet dan ook veel winst in het concept van het BAB zoals men dat in Dokkum aanbiedt. Wat tijdens het bezoek ook duidelijk wordt, is dat de oplossingen uit Dokkum niet altijd een-op-een te plakken zijn op de uitdagingen die men in Smallingerland kent. Wel is het van grote waarde om samen te werken en van elkaar te leren, juist ook buiten de eigen regio, constateert Van der Zwan.
Als afsluiting tijdens het fotomoment net buiten de school, geeft interim-directeur Hilbrand Visser aan dat de opmaat van passend onderwijs naar inclusief onderwijs wellicht niet goed de lading dekt. Hij motiveert: ‘Als je kijkt naar onze school in Dokkum gaat het eigenlijk niet om inclusief zijn als school, maar om een gastvrije begeleiding van leerlingen. Ik pleit daarom vanaf nu voor Gastvrij onderwijs!’
Foto: V.l.n.r. Lisette Veenstra, Hilbrand Visser, Rineke de Jong, Annemarie Peeters en Pieter van der Zwan