Vmbo-VAKschool Dockinga College bevordert lezen met o.a. boekpresentatie Maren Stoffels

DOKKUM – Leerlingen enthousiasmeren om te gaan lezen, dat is het doel van de vmbo-VAKschool van het Dockinga College en Leesconsulent Christien van der Meulen van Bibliotheek Dokkum. Vanuit project ‘Stimuleringsregeling Leesbevordering’ organiseerden ze verschillende activiteiten, waaronder tien minuten lezen na iedere pauze en een boekpresentatie van schrijfster Maren Stoffels. 

Stimuleringsregeling

De Stimuleringsregeling 2022-2023 is een landelijke regeling van Kunst van Lezen en is bedoeld om een duurzame meerjarige samenwerking tussen bibliotheken en scholen te bevorderen, onder andere door de leesvaardigheid te stimuleren. Het Dockinga College werkte hierin samen met Bibliotheek Dokkum. Zo brachten alle eersteklassen een bezoek aan de Dokkumer bibliotheek en ontvingen ze een gratis bibliotheekpas. De docenten volgden een training leesbevordering. Hier werd besloten om na iedere pauze, tien minuten te gaan lezen met alle eerste- en tweedejaarsleerlingen.

Afsluiting

Het leesbevorderingsproject op de vmbo-VAKschool van het Dockinga College werd afgesloten met een boekpresentatie van schrijfster Maren Stoffels, die voornamelijk thrillers voor jongeren (12+) schrijft. In 2007 en in 2009 won Stoffels de Jonge Jury Prijs met haar boek ‘Dreadlocks & Lippenstift’. Ook de Hotze de Roosprijs met ‘Dreadlocks & Lippenstift’ en de Bookaward met ‘Piercings & Parels’ wist ze in 2007 op haar naam te schrijven. Daarnaast is Stoffels meermaals genomineerd voor de Tina Awards en in 2009 werd ze in Elsevier opgenomen in de lijst van ‘Vijftig grootste beloften voor de toekomst’. Sindsdien verschenen er nog vele boeken.

Tijdens de boekpresentatie presenteerde ze haar nieuwste thriller ‘No Exit’. De leerlingen luisterden aandachtig naar de 35-jarige schrijfster, die hen meenam in dit nieuwste boek over de gevolgen van pesten. Als afsluiting benoemt ze dat leerlingen die een vraag stellen, kans maken op een naamsvermelding in één van haar volgende boeken. ‘Hoofdpersonen zijn altijd vernoemd naar leerlingen op de scholen die ik bezoek’, verklapt Stoffels kort daarna aan de tweedeklassers van het Dockinga. Ook maakten de leerlingen kans op het winnen van een boek door vragen van de schrijfster te beantwoorden. De vingers vlogen omhoog. ,,Daar zijn de meesten wel gevoelig voor”, glimlacht Sytse Zondervan, Mediathecaris en Coördinator Leermiddelen aan Dockinga College vmbo-VAKschool. ,,Met dit project hopen we dat we plezier in lezen bij onze leerlingen hebben aangewakkerd. Want lezen is erg belangrijk, zeker in een digitale wereld vol met afkortingen en snel typverkeer.”

Onder gemiddelde

De leesvaardigheid van kinderen in Nederland gaat namelijk achteruit. Het gemiddelde van ons land zit voor het eerst onder die van 21 andere Westerse landen, blijkt uit een internationaal vergelijkend onderzoek naar leesprestaties, leesattitude en leesgedrag van tienjarige kinderen. ,,Dat benadrukt de noodzaak van dit project. Lezen vergroot de woordenschat en houdt de kennis van Nederlandse spelling en grammatica op peil”, aldus Zondervan.

Het Dockinga College investeerde vorig jaar in de mediatheek, die nu een prominentere plek in het gebouw heeft gekregen. In samenspraak met de leerlingen werd de collectie boeken flink uitgebreid. ,,De conclusie van dit project is dat leerlingen de mediatheek in elk geval weten te vinden en dat het gesprek over boeken op school is aangewakkerd.”